follow?oh,my pleasure.

Tuesday, January 25, 2011

saya.awak.die.kite semua berNAFSU.

hai hei hoi.
salam 1 malaysia.
hari ini kite akan membicarakan mengenai NAFSU.
ye.nafsu anak-anak.

korang ade nafsu tak?
aku ade.die pon ade.
korang taw ape itu nafsu?
nafsu bukanlah sejenes kueh juge bukan sejenes biskot.
nafsu adelah keinginan.

ye,kite ade macam-macam keinginan kan anak-anak.
seperti yang kite taw,perempuan mempunyei 9 nafsu manekale lelaki mempunyei 1 nafsu sahaje.
sendiri mau ingatlah kan nafsu ape yang 1 tu.

disini suke untok aku berkongsi peringkat-peringkat nafsu yang ade dalam diri kite.
kredit to kak nurul yang meminjamkan nota mengenai ini. :)



pertame : nafsu ammarah
  • nafsu ini sangat mengajak ke arah kejahatan.
  • ini adelah tahap nafsu yang paaaaling jahat dan hine
  • mereke yang ade nafsu ni sering melakukan maksiat dan seronok melakukan kemungkaran
  • mereke juge mengajak orang melakukan kejahatan.



kedue : nafsu lawwamah

  • ini adelah sejenes nafsu yang mencela
  • mereke sedar sering terlibat dengan dosa dan menyesal
  • mereke akan terleka ketika melakukan dosa
  • sekiranya berbuat kebaekan pule senang rase riyak dan ujub.
  • mereke tak berbangge dengan dose
  • mereke tidak mengajak ke arah kemungkaran
  • mudah ditegur



ketige : nafsu mulhamah
  • mereke sudah mule mendapat ilham kebaekan dalam hatinye
  • mereke mule menghisab dan menyuluh diri
  • mereke mule berusaha membuat kebaekan
  • mereke  tidak mencari peluang melakukan dose
  • terlanjur melakukan dose (secare tak sengaje)   




keempat : nafsu mutmainnah
  • nafsu yang diperoleh oleh seseorang hasel mujahadah (lawan nafsu) dan riyadah al-nafs (latihan diri) secare istiqamah
  • serunok melakukan kebaekan
  • bahagea tinggalkan kejahatan
  • segale nikmat dan musibah mampu dihadapi dengan sabar.  


bagaimana akan terang hati seseorang yang segala gambaran dunia itu terpahat dalam cermin hatinya?atau bagaimana dia akan mengembara menuju kejalan Allah padahal ia terbelenggu oleh nafsu syahwatnya?
-syeikh ibn ataillah

mane satu korang?aku da dapat kenal pasti diri sendiri dengan maklumat ni.marilah kite muhasabah diri dan berubah menjadi yang lebeh baek. :)

ingat.dalam sekelep mate maknusie bole berubah tempat tanpe kite sedar.ape yang membezekan kite hanyelah 1 garisan halus yang mane kite takkan sedar bile kite akan melintas garisan tesebot.
good to bad.bad to good.xmustahel kan?
(pomot cite antare garisan.ngehngehngeh)


p/s : lets do some changes.ade kesalahan info,betolkan lah ye. :)

2 comments:

zulaikha said...

wah..cm dgr ceramah je ase..isk3..tanx ye..!

me ~ mush said...

u welkam!kak punye kan.sharing is caring.muehehehe