follow?oh,my pleasure.

Thursday, January 20, 2011

pulangkanla duet tu.

hai hei hoi teman-teman dan taulan.
salam 1 malaysia.
korang bace metro arini tak?
rabu,19 januari 2011.
tajok beso die 


hebut kan?rm70,000 duet syiling betaboran atas jalanraye.eh.lebuhraye.
kalau korang ade kat tempat kejadian ape korang akan buat?
aku yaken korang pon akan buat perkare yang same macam yang dibuat orang kat sane.
kaut,kutep,ambek duet-duet syiling tu.
aku cakap camtu sebab aku pon akan kutep jugak.hahah

tapi kan,cube kite pikir balek.
ape bagosnye tindakan tesebot.
tindakan kite (eh kite xbuat),mereke tu diumpamekan mengambel kesempatan,kesenangan atas kesusahan orang laen.
bayangkan,kemalangan berlaku dan ramai orang berade kat tempat kejadian.
bukan untok membantu atau menolong,
tapi datang berkumpol untok mengutep duet-duet yang bertaburan tu.

malahan ade yang sanggop bergadai nyawe untok mengutep duet-duet tu yang berade di tengah jalanraye.
taktawla kalau mereke kutep tu dengan tujuan membantu dan memulangkan duet tu kepade tuannye kan.
wallahualam.hanye Allah yang Maha Mengetahui.

korang bayangkan yang mengalami eksiden 2 bapak-bapak korang,ahli keluarge korang.
kesian kan?
blio dok tekontang-kanting kat sane mengharap bantuan,tapi orang ramai lagi pentingkan keselamatan duet-duet tu.kejadian ini...

jelas disini bahawe rakyat kite maseh lagi bersifat jual ikan.
tak kire tue,mude,remaje maseng-maseng akan sentiase amek kesempatan atas setiap kesempatan yang ade.
memang,kite mesti sentiase mengintai peluang,kesempatan,tapi bukan atas kesusahan orang laen.ingat na kite semua. 

jelas juge disini bahawe kejadian ni menunjukkan tahap mentaliti rakyat kite tentang isu halal,haram.
dah terang-terang kat situ bahawe duet-duet tesebot tidaklah haram jike dipulangkan kepade pemiliknye,tetapi memang haram jike diamek pihak tidak betanggungjawab tu.

jelas juge bahawe rakyat kite langsung tidak ade sensitiviti tentang ape yang sebenarnye mereke buat.tahu tak walopon seposen yang mereke amek,ie maseh juge wang dan sangat bernilai bagi seseorang yang memerlukan.

ingatlah teman-teman rakan dan taulan.
ingat juge wahai musfirah.
walopon duet-duet tu jatoh betaboran dari langet,ie bukan hak kite.
bukan.bukan.bukan.
ie sepenohnye milik Allah,tuhan sekalian alam.
Allah Maha Mengetahui dan anggaplah itu semua dugaan untok menguji tahap keimanan kite.

p/s : sekadar renungan dan tulesan untok kite semua.pandangan saye saje. :)

2 comments:

hoNey peja said...

tibe2 aku rse insap bile bace entry ko kali nie..btol tue mush..thanks ats peringatan tue ye..

bonbonboncet said...

u welkam.same2 ingat mengingati.aku bukan baek pon nak nasehat2 org.so,ni nasehat untok diri sndre sekali. :)