follow?oh,my pleasure.

Thursday, March 31, 2011

hidup perlu ada toleransi.

hai hei hoi.
salam 1 malaysia.

today we will talk about tolerance.ape tu tolerance?bukan sejenes kueh ataupun mainan kanak-kanak.ia adelah toleransi.ape tu toleransi?ah,google sendiri.

cuntuh toleransi adelah macam ni.

dalam sebuah kedai.ko beli barang baaaapaaak banyak then makcik belakang ko beli sebotol kicap jek.maklomlah,org tue nak sambut anak dari perantauan.kalo kite ni jenis yang bole bertoleransi.

"makcik,makcik baya lah dulu.saye banyak barang ni."

kalo jenes penjual ikan berjaye...

"ah,aku datang dulu.banyak ke siket ke aku nak baya dulu."


ha.kan?jarang kite jumpe situasi macamni.kalo makcik tue memang aku sendiri akan bagi makcik tu baya dulu.tapi kalo yang belakang tu minah kerek tahap dewa,memang tak lah kan.


mase sekolah aku penah jumpe sorang makcik ni.kesian.die nak beli ae sirap tapi die ade 5posen jek.die tanye bole tak nak beli ae sirap separoh.penjual tu dengan muke banggenye cakap tak bole.err.err.macam sial.kesian makcik tu.sedeh aku tengok.tapi mase tu aku tak buat pape pon.aku kesian gile tapi tah kenape aku tak tolong beli pon.ceh,tak gune jugak aku ni. :(

*xpe-xpe.next time aku jumpe penjual macam tu aku siku kapla dia.hee.apa ni!


nak betoleransi ni pon kadang-kadang ikot keadaan jugak.tak semestinye kene betoleransi dengan orang tue aje.tapi kene pandai-pandailah.cuntuhnye..

korang dalam bus.lrt.dalam bot.ah dalam ape2lah.orang besesak-sesak gile.tapi korang dapat tempat dudok.maklomlah,korang kan sentiase awal.then ade akak mengandong berdiri dalam ramai-ramai orang tu.aku salute kalau..


"kak,mehla dudok sini.jaoh lagi tempat akak nak turon tu."


*tepoktepoktepok. hebut lah kalo macamni.sejok perot mak kite.kan?kan?lagipon tempat dudok tu bukan buat untok kite.untok orang ramai.untok orang yang lebeh memerlukan.so jangan lah nak jual ikan sangat.tak elok.nanti orang marah.tuhan pon marah.

dan kadang-kadang ade jugak jenes yang memang tak reti nak betoleransi.mereke suke jual ikan.kadang-kadang jual ayam.ah,just ignore them.mereke suke care begitu.sabor jelah.



well hey.jangan nak betoleransi sangat dengan penjual ikan.takde pekdah.peace!





jual ikan = selfish = pentingkan diri sendiri.



time kaseh bagi aku  idea toleransi. :D




No comments: